tisdag 17 maj 2011

Mycket roligt som händer i maj

Så här i maj händer det ju mycket roligt, speciellt kul är alla examensvisningar som poppar upp. Jag ska försöka mig iväg på så många som möjligt, man blir ju så inspirerad av alla duktiga människor. Och så glad att dessa utbildningar finns. Härnäst på agendan; Handarbetets vänners examensutställning! I år så har de bytt lokaler, från HV Galleri till K A Almgrens Sidenväveri på Södermalm i Stockholm. Det gör mig extra glad, för där har jag arbetat som guide i några år, så det blir kul att ha en ursäkt att smita förbi. Almgrens Sidenväveri är ju värt ett besök i sig men det är definitivt ett måste nu när HV ska ställa ut också.

I höstas hade Almgrens en annan jättefin utställning, i samband med Points of Departure, som ordnades av Fiber Art Sweden. Då var det jaquardtekniken som var i fokus, och det var så spännande att se mötet mellan då och nu. De äldre vävstolarna med hålkortskedjorna och de vackra sidentygerna (Almgrens har fortfarande en produktion igång!) och utställningens jaquardvävda konstverk. Jag blev speciellt inspirerad av Lia Cooks vävnader. Här är lite bilder;

Konstnär, Lia Cook. Foto: Frida Lindberg

Konstnär: Grete Sorensen. Foto: Frida Lindberg

Konstnär: Lia Cook, Foto: Frida Lindberg

2 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska konstverk!

    SvaraRadera
  2. Heja Frida det skall bli jätteroligt att följa din blogg. Hälsar Berit från Textil i rullning.

    SvaraRadera