tisdag 24 maj 2011

Sofia Widéns fantastiska värld

Äntligen ska det bli dags att dyka ned i arkiven på Alice Lund Textilier igen!

Under 2010 skrev jag en magisteruppsats i textilvetenskap om Alice Lund och Alice Lund Textilier. Det hela började när jag var på en härlig två-veckors kurs på Sätergläntan under ledning av Helena Hernmarck. Självklart gjorde vi också ett besök på Alice Lund Textiliers ateljé (då var de mitt uppe i vävningen av Tabula Rasa).
Tabula Rasa på plats. Foto: Helena Hernmarck
 Film från vävningen av Tabula Rasa


Men mina ögon fastnade inte endast på vad som fanns i vävstolarna just då utan jag såg också det fantastiska arkivet med vävprover, fotografier, skisser och dokument som fanns överallt i lokalerna. Det var startpunkten på det som senare blev både en uppsats och ett arbete på firman. Och sedan dess har jag självklart längtat efter att återigen få ta mig tid att titta närmare på alla de historiska pusselbitar som jag inte hunnit lägga än... Och nu har Stiftelsen Agnes Geijers fond för nordisk textilforskning gett mig en möjlighet att få fortsätta arbetet i arkivet! Tack så hemskt mycket för det!

Jag ska under hösten varva det dagliga arbetet vid ateljén med ett forskningsprojekt om textilkonstnären Sofia Widén. Hon är kanske mest känd för sin insats för den kyrkliga textilkonsten (hon finns representerad i över 1000 svenska kyrkor!!) men hon har även gjort en mindre produktion av profana bonader. Och det är dessa jag ska undersöka närmare.
Sofia Widén. Foto: Alice Lund Textilier AB

Skiss mässhake, Sofia Widén 1954. Foto: Alice Lund Textilier AB

Då kan man ju fråga sig varför ALT har så mycket av Sofia Widén i sina arkiv. Jo, Alice och Sofia var goda vänner (de hade gått på konstfack samtidigt). Sofia var länge konstnärlig ledare för textilateljén Licium men i början på 1950-talet så bestämde hon sig för att det var dags att starta eget. Hon kom då till Alice i Hytting och startade sin egen ateljé Sofia Widén Textilier jämte Alice och hennes ateljé. Tyvärr gick Sofia bort redan 1961 och Alice tog då över Sofias verksamhet och förde hennes textila arv vidare. Och tur nog har mycket av skisser och vävprover sparats ända till idag!

Jag hoppas kunna publicera lite nya tankar och bilder här på bloggen allt eftersom undersökningen fortskrider. Här är ett litet smakprov så länge...

Skiss Sofia Widén. Tillhör: Alice Lund Textilier AB
Skiss, "Jewels" Sofia Widén 1955. Tillhör Alice Lund Textilier AB

Vävnad "Jewels" Sofia Widén 1955. Tillhör: Dalarnas Museum
Och vävnaden "Jewels" kan man just nu se på utställningen "Textil i Rullning" på Sveriges Vägmuseum i Borlänge! Mer om den utställningen en annan dag...

1 kommentar:

  1. Fina skisser och roligt att läsa. Hoppas att ALT får göra några nya vävnader av dessa skisser.

    SvaraRadera