måndag 16 maj 2011

Välkomna in i det textila rummet!

Hej och välkomna till min nya blogg, som än så länge heter Alice, ateljén och jag. Här hade jag tänkt skriva om stort och smått, vad som händer på ateljén i Borlänge, det textila livet i Stockholm och även vad som händer annars med.

Det känns som vi är i en spännande tid nu, vi textilare. Mycket är på gång och man ser mer och mer textil dyka upp i allt fler sammanhang. Eftersom jag nu har turen att varje dag få arbeta med allt detta tänkte jag att det kunde vara fint att få dela med sig lite om allt kul som händer.

Jag intresserar mig inte endast för nutidens bravader utan gillar också att rota i arkiv, bibliotek och museer efter historier från förr. Å eftersom Alice Lund Textilier har ett sånt fantastiskt arkiv med miljontals (kanske inte riktigt men nästan) skisser, prover, fotografier och papper så kommer det nog att dyka upp lite sådant med emellanåt.

Är ni intresserade av vart jag arbetar, titta här; www.alicelund.se

Och så här ser det ut på ateljén;



1 kommentar:

  1. Hej Frida,
    Gratulerar till detta! Du för in Alice Lund Textilier i nutiden så bra. Jag tror att Alice själv, kallad en lyrisk funktionalist, skulle förstått att man måste utvecklas och finnas till i tiden, som hon själv gjorde med sin stil och estetiska sinne. Här i New York var det vernissage igår för KNOLL Textiles på Bard Gallery, BGC. 50-tals designs av Astrid Sampe och Sven Markelius framträdde starkt. Det kändes som en renässans: denna epok, som även tillhörde Alice ger ny inspiration!
    Boken/katalogen kommer ut nästa månad. Helena hernmarck

    SvaraRadera