tisdag 21 juni 2011

En inredningsfirma i Venezuela...

Smygbörjade lite på forskningsprojektet igår... Jag var i Borlänge över dagen och hade en timme på eftermiddagen över. Så då kunde jag inte hålla mig längre. Tog fram pärmen märkt "Profana bonader" och började titta lite på skisserna och scannade in dem (så jag kan smygtitta lite hemma också, nått textilnördigt ska man göra på semestern också...).
Skiss "Chimney Shafts", 1955 Sofia Widén
Tillhör: Alice Lund Textilier AB
Redan nu har jag hittat flera spännande trådar. Många av skisserna var märkta Venezuela och DIBO, de flesta från mitten av 1950-talet. Ytterst märkligt tyckte jag och var tvungen att gräva vidare lite grann. Först tänkte jag att det kanske var någon stor världsutställning eller så under 1950-talet men än så länge har jag inte hittat nån information om det. Någon annan som vet?

Skiss "Exotic birds" Sofia Widén
Tillhör: Alice Lund Textilier AB

Som tur är finns det inte bara skisser på ateljén utan även gamla löneböcker och fakturaböcker. Och där stod det så prydligt om och om igen. "Inredningsfirma Decodibo, Chacaito, Venezuela". Så tydligen är det en inredningsfirma som har beställt en massa broderade bonader! (Och jag såg att företaget fortfarande finns kvar!)


Bonad "Korsriddare" Sofia Widén
Privat ägo. Foto: Alice Lund Textilier AB


Många frågor är dock fortfarande obesvarade; Hur kom Sofia Widén kontakt med en inredningsfirma i Venezuela? Vart är alla dessa bonader nu? 


Skiss "Korsriddare" Sofia Widén
Tillhör: Alice Lund Textilier AB


En pusselbit funnen, sen får tiden utvisa om det blir ett hundra- eller tusenbitars pussel som ska läggas under hösten. Spännande är det i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar