fredag 17 juni 2011

Garn, garn, garn

Jag har precis anmält mig till en liten stickkurs på Wålstedts i sommar. Det ser jag fram emot! Vi ska tydligen sticka efter ramsa, det blir nytt för mig. Det finns säkert några platser kvar, så skynda att anmäl!

Wålstedts har Sveriges bästa garn, tycker jag iallafall (och jag vågar nog lova att jag inte är ensam om den uppfattningen). Det spännande med Wålstedts är inte bara det fantastiska garnerna de producerar utan också den fina historia som spinneriet har. Den kan man ta del av vid en trevlig rundvandring på spinneriet, väl värt ett besök! Inte helt fel heller att de säljer garner på plats. Det mest populära garnet är Vålbergsgarnet, fint att sticka med. Just nu knåpar jag på en trekantssjal som förgyller min tid på tåget mellan Stockholm och Borlänge. Garnets namn "Avokado". Kanske dyker upp en bild snart...
Vålbergsgarn "Midvinterros" Foto: www.walstedts.se

Vålbergsgarn "Rosen" Foto: www.walstedts.se

Vålbergsgarn "Hjortron" Foto: www.walstedts.se

Här är lite bilder från spinneriet som togs i samband med den nuvarande utställningen på Sveriges vägmuseum. Så vackert med kontrasten mellan den färgstarka ullen och maskinernas robusta intryck.
(Bilderna är tagna av Erik Kilström från Brinner, www.brinner.se)
Foto: Erik Kilström, www.brinner.se

Foto: Erik Kilström, www.brinner.se

Foto: Erik Kilström, www.brinner.se

Foto: Erik Kilström, www.brinner.se

Foto: Erik Kilström, www.brinner.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar