onsdag 8 juni 2011

Manufaktur och slöjdandets identitet

Jag är egentligen ganska ny på detta med bloggandet men några bloggar brukar jag titta till iallafall. En av dessa är självklart Brodösens blogg skriven av Karin Holmberg. Hon gav ju ut en väldigt trevlig broderibok förra året som ser ut så här;

Den kan jag rekommendera för lite trevliga tips om broderi och landskapssömmar.

Så när jag tog mig en liten stund över och tittade på bloggen härom veckan så fick jag trevliga nyheter. Karin tillsammans med några andra textilare har startat ett textil nätverk som heter Manufaktur. Ett väldigt roligt och viktigt initiativ! Deras första evenemang blev en workshop på nationaldagen om svensk slöjd och svenskhet. Vad står den svenska slöjden för idag och hur ska vi se till att den inte missbrukas för fel syften? Slöjdandets och det svenska kulturarvets identitet är viktig att diskutera och väldigt viktigt att det görs av utövarna själva, så riktigt fint att kombinera prat med praktik. Tyvärr så missade jag denna intressanta workshop men hoppas att Manufaktur styr upp något annat spännande snart. De har också en hemsida på gång men så länge kan man kolla deras facebooksida.

Jag blir så glad att det finns många därute som går och grubblar på samma saker som en själv. Känns tryggt på något vis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar