torsdag 25 augusti 2011

Fler guldkorn på Nationalmuseet

Den bästa överraskningen på Nationalmuseum var en applikation av Sofia Widén! Jag visste att den fanns i Nationalmuseums samlingar men jag visste inte att den var med i konsthantverksutställningen. Så tro att jag blev överraskad när jag såg den i en låda tillsammans med ett fantastiskt tryckt tyg. Här är bilderna;

Applikation/broderi "Soria Moria Slott" av Sofia Widén, Nationalmuseum Foto: Frida Lindberg 

Tygtryck "Söderutsikt"av Sofia Widén, Nationalmuseum Foto: Frida Lindberg

På ateljén har vi en skiss till "Soria Moria Slott" men jag tror att den har funnits i flera utföranden. För på ateljéns skiss står det stora, stora mått men på Nationalmuseum låg slottet i hörnet i en låda och hängde inte på en stor vägg som jag hade trott. Kanske finns flera versioner, det blir till att kolla upp!

Skiss "Soria Moria Castle" tillhör Alice Lund Textiliers arkiv


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar