fredag 14 oktober 2011

Hej Sofia!

Nu har jag äntligen kommit igång ordentligt med forskandet kring textilkonstnärinnan Sofia Widén och hennes profana bonader i applikationsteknik. Denna vecka har jag fotograferat av alla skisser och materialet är definitivt mer omfattande än vad jag trodde. Vilket känns väldigt roligt! Hennes bildvärld och färgsinne får en verkligen att häpna... Det är både skisser till bonaderna men också skisser och förlagor till tryckta tyger som ofta inkorporerats i applikationernas formgivning. Jag tänkte försöka lägga upp en skiss i veckan på bloggen, och förklara lite närmare det jag har fått reda på än så länge. (Med reservation för att nya upptäckter kan ändra resultaten!)

Här är den första;

Skiss "Radiovågor" Sofia Widén. Tillhör: Alice Lund Textilier AB
 "Radiovågor" har utförts i två versioner i två olika storlekar. Formgivningen är lite olika beroende på storleken. En av dessa finns fortfarande på ateljén! (Och var även med på utställningen "Textil i Rullning") Den mindre bonaden är utförd både i applikation och broderi.

Bonad "Radiovågor", Sofia Widén. Tillhör: Alice Lund Textilier AB.
Den större varianten, 455cm x 158cm, utfördes till Reso Hotell Arkaden i Malmö 1958. Än så länge har jag inte hittat själva applikationen men enligt informationen på skissen så ska den ha hängt som en "dekorativ utsmyckning av fondväggen i baren". Jag hoppas att jag kan få tag på denna, det vore spännande att jämföra om och hur valet av tekniker (applikation eller broderi) påverkas av storleken av bonaden. 

Skiss "Radiovågor" till Reso Hotell Arkaden Malmö 1958. Tillhör: Alice Lund Textilier AB:
 När jag letade runt efter bilder på google så hittade jag detta gamla vykort av hotellet;
Reso Hotell Arkaden, Malmö (gammalt vykort) Foto: http://stationsvakt.blogspot.com
 Detektivarbetet fortsätter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar