tisdag 1 november 2011

ALT finns representerade i kunskapens rum....

Nu när jag forskar blir det mycket bibliotekshäng och min favorit i Stockholm är definitivt Kungliga Biblioteket, bibliotekens bibliotek. Till sällskap på väg ner till mikrofilmsrummet (där jag tittar på tidskrifter från 1950-talet) finns en väldigt ståtlig vävnad. Och då kan ni gissa vart den är vävd någonstans?

Nils G Stenqvist "Källan" vävd på Alice Lund Textiliers ateljé 1994. Foto: Frida Lindberg

Precis, på Alice Lund Textilier! Vävnaden är komponerad av konstnären Nils G Stenqvist och utfördes på ALT 1994 av Anneli Åhlström och Britt-Marie Bertilsson. Det är härligt hur ateljén följer mig överallt. När jag studerade i Uppsala satt jag väldigt ofta på Carolina Rediviva, ett annat anrikt bibliotek. Närmare bestämt i läsesal C och gärna på en speciell plats ganska långt fram i rummet. Själva läsesalen ligger i en tillbyggnad av biblioteket som gjordes på 1960-talet av arkitekten Peter Celsing och det finns även en textil utsmyckning som pryder väggarna.

Olle Nyman "Livscykel" 1967, i samarbete med Alice Lund Textiliers ateljé,
här på Dalarnas museum. Foto: Alice Lund Textiliers arkiv
När jag började mitt arbete med magisteruppsatsen om Alice Lund och hade grävt lite mer så insåg jag något spännande. Det var hos Alice Lund Textilier som den textila utsmyckningen var gjord! De sex stora applikationerna var komponerade av konstnären Olle Nyman och utförda på ALT under 1960-talet. Vilket sammanträffande! (Eller det var mer ett sammanträffande att jag var där än att utsmyckningen var där, Olle Nyman samarbetade mycket med ALT under åren.) Sviten av applikationerna kallas för "Livscykel" och visar livet för en växt från grodd till blomma å åter till frö. Så här ser det ut i läsesalen idag, precis efter att jag lämnade Uppsala så byggdes läsesalen om till att fungera mer för grupparbeten. Detta gjordes av Johan Celsing och det kan ni läsa mer om här. Och så här ser det ut idag;

Läsesal C på biblioteket Carolina Rediviva, efter ombyggnad av Johan Celsing. Foto: www.celsing.se
Till vänster i bilden två av applikationerna av Olle Nyman och ALT.

Ett helt annat tips är att ta sig till Olle Nymans ateljé i Saltsjöbaden, där man kan få titta in i både hans ateljé och hem.

1 kommentar:

  1. Vilka härliga sammanträffanden!
    Det kommer mera!
    Hälsningar Inger

    SvaraRadera