fredag 2 december 2011

Bonaden "Soria Moria" sedd med en brodös ögon...

Fin dag idag! Jag var på förmiddagen och tittade på en Sofia Widén bonad som jag hade lyckats spåra genom arkivuppgifterna på ateljén. Det var en privatperson som hade köpt den på 1960-talet och nu har svärsonen fått ärva bonaden som idag hänger på ett kontor här i Stockholm. Bonaden heter "Soria Moria II" och är utförd 1965, alltså efter Sofias död. Och så här ser den ut;

Bonad "Soria Moria II" av Sofia Widén utförd 1965
Foto: Alice Lund Textilier AB
 Och så här ser skissen ut;

Skiss "Soria Moria II" av Sofia Widén
Foto: Alice Lund Textilier AB
När jag får hålla på med dessa fantastiska konstverk av Sofia så börjar det ju självklart att klia i mina egna handarbetsfingrar... Jag ska göra ett löv till nästa år och har gått och funderat på hur det ska se ut, men efter att ha umgåtts med dessa spännande applikationer ett tag nu så tänkte jag att ett hommage till Sofia inte är helt fel - så lövet blir i applikation. Så för någon vecka sedan började med att göra lite prover i tekniken och fick även ta några provbitar av kantilj från ateljén. Jag har ju studerat bonaderna i några månader nu men det spännande hur synen förändras när ens utgångspunkt förändras. Efter att jag hade börjat med mina prover så ställde jag mig helt andra frågor om bonaderna än tidigare.

Hur får man så snyggt skarpa kanter på trekanterna? Hur gör man bra avslut med kantiljerna (de vill gärna fransa sig i slutet)? Vilken metod använder de för att rita upp dessa stora mönster? Har de några hjälpmedel?

Och när jag tittade närmare så hittade jag ledtrådar till möjliga svar mitt framför näsan på mig, på "Radiovågor"-bonaden som vi har på ateljén. Och idag fick jag också dessa aningar förstärkta när jag tittade på "Soria Moria".

Detalj bonad "Soria Moria II" av Sofia Widén utförd 1965
Foto: Alice Lund Textilier AB
 På bilden över så kan man se bredvid pilen en liten krumelur sydd av kantilj. Hur får man avslutet på kantiljen att bli snyggt? Svar: Den är trädd genom bottentyget och fäst på baksidan av bonaden. Så enkelt! Men jag hade funderat på det eftersom kantiljerna ibland är ganska grova och jag visste inte om de kunde träs genom tyget, men tydligen så detta metoden.

Detalj bonad "Soria Moria II" av Sofia Widén utförd 1965
Foto: Alice Lund Textilier AB
När det kommer till uppritningen av mönstret så vet jag inte så mycket än men jag lade märke till något både hos "Radiovågor" och hos "Soria Moria" som är så genialiskt i all sin enkelhet. Bottentyget är randigt! "Soria Moria" har endast tre breda ränder, men hela kompositionen förhåller sig till dem. (Ovan ser man en övergång i randningen) De hjälper både ögat att få grepp om bilden samtidigt som de måste vara en stor hjälp vid uppritningen av mönstret. I helgen måste jag nog gå och titta efter vackra bredrandiga tyger... Och fundera på hur man bäst gör snäva trekanter i applikation med knivskarpa kanter - den frågan är fortfarande obesvarad... (Har någon ett tips så säg gärna till!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar