tisdag 6 december 2011

Föremåls eviga liv...

"Objects created in the past are the only historical occurences that continue to exist in the present.(...) only a small percentage of the world's population is and has been literate, and that people who write literature or keep diaries are atypical. Objects are used by a much broader cross section of the population and are therefore potentially a more wide-ranging, more representative source of information than words"
Ur Jules David Prown Art As Evidence - Writings on Art and Material Culture 2002

Idag läser jag metod för att förbereda mig att skriva ned lite grann om mina erfarenheter kring Sofia Widén-projektet. Jag lånade en bok om "Material Culture" som handlar om att först och främst utgå från föremål för att finna information, både om föremålet självt men kanske framförallt om samhället det har tillverkats och använts i. Det är ett väldigt spännande sätt att försöka förstå världen tycker jag. Nu har ju jag i mitt projekt mer attackerat problemet från andra hållet, jag har ju enklast haft tillgång till historien och informationen runt om kring föremålen. Men det är spännande att läsa om detta tillvägagångssätt.

Det är också en så vacker tanke tycker jag. Att våra föremål är det enda historiska bevisen som faktiskt kan göra resan från dåtid till nutid. Och hur de ibland kan berätta historien om människor som har glömts bort (eller gömts) i historieskrivningen...

Undrar vad denna dam har sett under sin långa livstid;

"Damen med enhörningen" på Medeltidsmuseet i Paris
Foto: Frida Lindberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar