torsdag 22 december 2011

God Jul och på återseende!

Snart är det dags att lämna ateljé och bibliotek för detta år. Jag ska faktiskt ta lite semester och åka till Indien efter jul. Återkommer den 14e januari - förhoppningsvis med lite indisk inspiration och bilder.
Helena Hernmarcks "Winter"
Foto: Alice Lund Textilier AB

Så här vid jul är det alltid härligt att se tillbaka på året som gått och vad som har hänt. Detta år har definitivt varit ett händelserikt och spännande år. Här är min topp 5 över året som gått (utan inbördes ordning)! God Jul och Gott Nytt År!

1. Utställningen "Textil i Rullning" på Sveriges Vägmuseum var definitivt en av årets höjdpunkter....
Utställningen "Textil i Rullning" på Sveriges Vägmuseum i Borlänge
Foto: www.brinner.se
 Mycket folk på vernissaget!
Utställningen "Textil i Rullning" på Sveriges Vägmuseum i Borlänge
Foto: www.brinner.se


2. Att "Spirit Bear" blev så vacker och att vi hittade en plats att visa upp den på ateljén var definitivt en höjdpunkt på året.

Helena Hernmarcks "Spirit Bear" på Alice Lund Textiliers ateljé
Foto: Alice Lund Textilier AB




3. Vävmässan i Borås var en succé! Och jag fick prova på mässlivet i ALTs monter med fin hjälp från "praktikanterna" Inger och Evi som gjorde ett fantastiskt arbete.
Alice Lund Textiliers monter på VÄV11 i Borås
Foto: Alice Lund Textilier AB

4. Min resa in i Sofia Widéns värld har gett mig mycket glädje. Jag har länge tyckt att Sofia och hennes textila konst är fantastisk men efter dessa månader av forskning har min beundran nått nya höjder. Här är några bilder på bonader jag hittat som jag ännu inte hunnit skriva om.(Förhoppningsvis mer om detta nästa år!)
Bonad "Ludvika" i Ludvika Stadshus av Sofia Widén
Foto: Alice Lund Textilier AB

Bonad "Korsriddare" av Sofia Widén, tillhör Hammarby Kyrka, Upplands Väsby
Foto: Alice Lund Textilier AB
Bonad "Korsriddare" av Sofia Widén, tillhör privatperson
Foto: Alice Lund Textilier AB

5. Att jag numera är Dalabo på deltid! Under sensommaren hittade vi (lite oplanerat) våra drömmars hus. En gammal missionskyrka i södra Dalarna är numera ett hus för drömmar, renovering och förhoppningsvis lite kreativitet.

Vårt drömhus! Missionskyrka från 1899 i Södra Dalarna

Vårt drömhus! Missionskyrka från 1899 i Södra Dalarna, kyrksalen

Vårt drömhus! Missionskyrka från 1899 i Södra Dalarna, kyrksalen

4 kommentarer:

  1. Vilka härliga höjdpunkter under året!
    Så olika men ändå så inspirerande!
    Vad kommer 2012 att bjuda på? Vi ser fram mot ett spännande textilår,
    hälsar en av "praktikanterna"

    SvaraRadera
  2. Jenny Marie Broo22 december 2011 20:29

    Härligt att läsa och minnas! :) Mycket kul hann vi med!!! Kul att det går så bra med "Sofia", ser fram emot att få höra mer! Önskar er alla en riktigt God Jul och ett nytt spännande 2012!
    KRAM Jenny

    SvaraRadera
  3. Hej Frida!

    Oj vilket härligt hus. Det skapar nya möjligheter.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera