torsdag 22 december 2011

God Jul och på återseende!

Snart är det dags att lämna ateljé och bibliotek för detta år. Jag ska faktiskt ta lite semester och åka till Indien efter jul. Återkommer den 14e januari - förhoppningsvis med lite indisk inspiration och bilder.
Helena Hernmarcks "Winter"
Foto: Alice Lund Textilier AB

Så här vid jul är det alltid härligt att se tillbaka på året som gått och vad som har hänt. Detta år har definitivt varit ett händelserikt och spännande år. Här är min topp 5 över året som gått (utan inbördes ordning)! God Jul och Gott Nytt År!

1. Utställningen "Textil i Rullning" på Sveriges Vägmuseum var definitivt en av årets höjdpunkter....
Utställningen "Textil i Rullning" på Sveriges Vägmuseum i Borlänge
Foto: www.brinner.se
 Mycket folk på vernissaget!
Utställningen "Textil i Rullning" på Sveriges Vägmuseum i Borlänge
Foto: www.brinner.se


2. Att "Spirit Bear" blev så vacker och att vi hittade en plats att visa upp den på ateljén var definitivt en höjdpunkt på året.

Helena Hernmarcks "Spirit Bear" på Alice Lund Textiliers ateljé
Foto: Alice Lund Textilier AB




3. Vävmässan i Borås var en succé! Och jag fick prova på mässlivet i ALTs monter med fin hjälp från "praktikanterna" Inger och Evi som gjorde ett fantastiskt arbete.
Alice Lund Textiliers monter på VÄV11 i Borås
Foto: Alice Lund Textilier AB

4. Min resa in i Sofia Widéns värld har gett mig mycket glädje. Jag har länge tyckt att Sofia och hennes textila konst är fantastisk men efter dessa månader av forskning har min beundran nått nya höjder. Här är några bilder på bonader jag hittat som jag ännu inte hunnit skriva om.(Förhoppningsvis mer om detta nästa år!)
Bonad "Ludvika" i Ludvika Stadshus av Sofia Widén
Foto: Alice Lund Textilier AB

Bonad "Korsriddare" av Sofia Widén, tillhör Hammarby Kyrka, Upplands Väsby
Foto: Alice Lund Textilier AB
Bonad "Korsriddare" av Sofia Widén, tillhör privatperson
Foto: Alice Lund Textilier AB

5. Att jag numera är Dalabo på deltid! Under sensommaren hittade vi (lite oplanerat) våra drömmars hus. En gammal missionskyrka i södra Dalarna är numera ett hus för drömmar, renovering och förhoppningsvis lite kreativitet.

Vårt drömhus! Missionskyrka från 1899 i Södra Dalarna

Vårt drömhus! Missionskyrka från 1899 i Södra Dalarna, kyrksalen

Vårt drömhus! Missionskyrka från 1899 i Södra Dalarna, kyrksalen

tisdag 13 december 2011

ALT på Nobelfest!

I lördags var det premiärvisning av Stockholms Universitets Studentkårs nya standar! Och så var det ju såklart Nobelfest också! Så här såg det ut ifrån tvsoffan;

SUS Standar från Nobelfesten, tredje från vänster
Foto: Frida Lindberg
Det blir ju inte så vackra bilder från tvn så som tur är fick jag en lite bättre bild skickad till mig av brodöserna.

Stockholms Universitets Studentkårs standar, Alice Lund Textilier AB
Foto: Yvonne Andersson
 Här är en närbild av den kloka ugglan längst ned.

Detaljbild SUS Standar, Alice Lund Textilier AB
Foto: Yvonne Andersson
Och lite sista montering inför leverans och Nobelkalas...
Montering av SUS Standar 2011, Alice Lund Textilier AB
Foto: Yvonne Andersson

tisdag 6 december 2011

Föremåls eviga liv...

"Objects created in the past are the only historical occurences that continue to exist in the present.(...) only a small percentage of the world's population is and has been literate, and that people who write literature or keep diaries are atypical. Objects are used by a much broader cross section of the population and are therefore potentially a more wide-ranging, more representative source of information than words"
Ur Jules David Prown Art As Evidence - Writings on Art and Material Culture 2002

Idag läser jag metod för att förbereda mig att skriva ned lite grann om mina erfarenheter kring Sofia Widén-projektet. Jag lånade en bok om "Material Culture" som handlar om att först och främst utgå från föremål för att finna information, både om föremålet självt men kanske framförallt om samhället det har tillverkats och använts i. Det är ett väldigt spännande sätt att försöka förstå världen tycker jag. Nu har ju jag i mitt projekt mer attackerat problemet från andra hållet, jag har ju enklast haft tillgång till historien och informationen runt om kring föremålen. Men det är spännande att läsa om detta tillvägagångssätt.

Det är också en så vacker tanke tycker jag. Att våra föremål är det enda historiska bevisen som faktiskt kan göra resan från dåtid till nutid. Och hur de ibland kan berätta historien om människor som har glömts bort (eller gömts) i historieskrivningen...

Undrar vad denna dam har sett under sin långa livstid;

"Damen med enhörningen" på Medeltidsmuseet i Paris
Foto: Frida Lindberg

fredag 2 december 2011

Bonaden "Soria Moria" sedd med en brodös ögon...

Fin dag idag! Jag var på förmiddagen och tittade på en Sofia Widén bonad som jag hade lyckats spåra genom arkivuppgifterna på ateljén. Det var en privatperson som hade köpt den på 1960-talet och nu har svärsonen fått ärva bonaden som idag hänger på ett kontor här i Stockholm. Bonaden heter "Soria Moria II" och är utförd 1965, alltså efter Sofias död. Och så här ser den ut;

Bonad "Soria Moria II" av Sofia Widén utförd 1965
Foto: Alice Lund Textilier AB
 Och så här ser skissen ut;

Skiss "Soria Moria II" av Sofia Widén
Foto: Alice Lund Textilier AB
När jag får hålla på med dessa fantastiska konstverk av Sofia så börjar det ju självklart att klia i mina egna handarbetsfingrar... Jag ska göra ett löv till nästa år och har gått och funderat på hur det ska se ut, men efter att ha umgåtts med dessa spännande applikationer ett tag nu så tänkte jag att ett hommage till Sofia inte är helt fel - så lövet blir i applikation. Så för någon vecka sedan började med att göra lite prover i tekniken och fick även ta några provbitar av kantilj från ateljén. Jag har ju studerat bonaderna i några månader nu men det spännande hur synen förändras när ens utgångspunkt förändras. Efter att jag hade börjat med mina prover så ställde jag mig helt andra frågor om bonaderna än tidigare.

Hur får man så snyggt skarpa kanter på trekanterna? Hur gör man bra avslut med kantiljerna (de vill gärna fransa sig i slutet)? Vilken metod använder de för att rita upp dessa stora mönster? Har de några hjälpmedel?

Och när jag tittade närmare så hittade jag ledtrådar till möjliga svar mitt framför näsan på mig, på "Radiovågor"-bonaden som vi har på ateljén. Och idag fick jag också dessa aningar förstärkta när jag tittade på "Soria Moria".

Detalj bonad "Soria Moria II" av Sofia Widén utförd 1965
Foto: Alice Lund Textilier AB
 På bilden över så kan man se bredvid pilen en liten krumelur sydd av kantilj. Hur får man avslutet på kantiljen att bli snyggt? Svar: Den är trädd genom bottentyget och fäst på baksidan av bonaden. Så enkelt! Men jag hade funderat på det eftersom kantiljerna ibland är ganska grova och jag visste inte om de kunde träs genom tyget, men tydligen så detta metoden.

Detalj bonad "Soria Moria II" av Sofia Widén utförd 1965
Foto: Alice Lund Textilier AB
När det kommer till uppritningen av mönstret så vet jag inte så mycket än men jag lade märke till något både hos "Radiovågor" och hos "Soria Moria" som är så genialiskt i all sin enkelhet. Bottentyget är randigt! "Soria Moria" har endast tre breda ränder, men hela kompositionen förhåller sig till dem. (Ovan ser man en övergång i randningen) De hjälper både ögat att få grepp om bilden samtidigt som de måste vara en stor hjälp vid uppritningen av mönstret. I helgen måste jag nog gå och titta efter vackra bredrandiga tyger... Och fundera på hur man bäst gör snäva trekanter i applikation med knivskarpa kanter - den frågan är fortfarande obesvarad... (Har någon ett tips så säg gärna till!)