onsdag 15 februari 2012

Ser du löven för alla träd?

Senaste veckan har mina tankar cirkulerat kring ett löv. Kan tyckas märkligt i denna årstid, men jag är nog inte ensam om detta. En rätt bra gissning är att iallafall 1999 andra personer i Sverige har i det senaste funderat på detta med löv. I sommar kommer det nämligen vara en utställning om hemslöjd på Liljevalchs i Stockholm. Hemslöjden tillsammans med Liljevalchs har bjudit in alla hantverksintresserade i Sverige att vara med i det kollektiva konstverket "Ser du löven för alla träd?" där 2 000 personer ska skapa var sitt löv. Så klart ville jag inte missa chansen att kunna skriva utställning på Liljevalchs i mitt CV så jag ansökte om ett löv. Detta löv skulle lämnas in igår och som vanligt så väntade jag till allra sista veckan med att få ett välbehövt kreativt ryck. Det blev några härliga sena kvällar med mitt löv men det lyckades till slut (25 min innan inlämning) bli klart i tid.

Eftersom jag forskat på Sofia Widén hela hösten så tänkte jag utforska hennes konstnärskap lite mer praktiskt denna gång. Därför blev det en applikation med lite kantiljer. Ramen har jag lånat på ateljén (kantiljerna med, de är svåra att få tag på numera...) så jag kände verkligen att jag gick i Sofias fotspår. Undra vilka konstverk som har skapats med denna syram?

Ett litet kreativt kaos när löv nr 520 skapas.
Foto: Frida Lindberg

Andra sidan av löv nr 520
Foto: Frida Lindberg

Detaljbild av löv nr 520
Foto: Frida Lindberg

Detaljbild av löv nr 520
Foto: Frida Lindberg


Löv nr 520, i applikation med kantiljer
Foto: Frida Lindberg



Löv nr 520, i applikation med kantiljer
Foto: Frida Lindberg
This week I've been thinking a lot about leaves, especially one leaf that is going to be part of an exhibition at Liljevalchs this summer. 2 000 leaves have been crafted all over Sweden to make up a fantastic forest of creativity, this leaf is one of them. My inspiration comes from the research I did last year of the textile artist Sofia Widén and her application work.

1 kommentar:

  1. Underbart att få sy kantiljer! dags att flera får ta upp den dekorativa ideén. När kommer det en kurs på Alice Lund Textilier om detta sysätt?!
    Häls. Inger

    SvaraRadera