fredag 30 mars 2012

En glänta...

I veckan var jag på ateljén för att väva klart bårtäcket och passade på att bo hos min vän Inger Lundqvist utanför Leksand i några dagar. Jag träffade Inger när vi båda gick kurs för Helena Hernmarck på Sätergläntan 2009. Efter den kursen började min resor till Alice Lund Textilier för att forska i Alice Lunds och ateljéns historia. Och Inger och hennes man var vänliga nog att ta hand om mig när jag kom till Dalom. Sedan dess har mina resor till Leksand varit återkommande minst sagt.

Inger är också med i Team Hernmarck och hade denna vecka precis blivit färdig med sin vävnad till Minneapolis. Den är döpt till "Gläntan". Sammanlagt kommer det bli ca 20 vävnader från Team Hernmarck som ska ställas ut tillsammans med Helenas egna vävnader. Så det är ännu en anledning att se fram emot utställningen i Minneapolis! Det är så spännande att få se hur Team Hernmarcks medlemmar tolkar tekniken på sitt egna sätt. Ingers glänta blev verkligen vacker med sitt släpande ljus och drömska skog. Utställningen "In Our Nature" kommer att öppna 30 juni på American Swedish Institute i Minneapolis men vernissaget för utställningen äger rum den 26e juli. Dagen efter, fredagen den 27e juli, kommer även jag att bidra till evenemanget och hålla ett föredrag på temat "Alice Lund Textiles and Swedish textile art during the 20th century- a story of craftsmanship, design and women entrepreneur". Så det ska också bli spännande! 


Inger Lundqvist "Gläntan", vävnad i hernmarck-tekniken
Foto: Frida Lindberg

Dalarnas vackra ljus strömmar in bland björkarna.
Inger Lundqvist "Gläntan", vävnad i hernmarck-tekniken
Foto: Frida Lindberg

 En härligt vild baksida visar teknikens frihet.
Inger Lundqvist "Gläntan", vävnad i hernmarck-tekniken
Foto: Frida Lindberg
Last week I visited my friend Inger Lundqvist in Leksand. She is also a member of Team Hernmarck and is participating in the exhibition in Minneapolis this summer. Here is her contribution, "Gläntan" (the Glade). I will be a part of the exhibition in another way, on Friday the 27th July I will give a talk at the American Swedish Institute on the subject "Alice Lund Textiles and Swedish textile art during the 20th century- a story of craftsmanship, design and women entrepreneur".

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Hade mail från Evy! Hon läser Din blogg och tipsade om Ditt inlägg med "Gläntan".Kul!
    Monteringen snart klar!
    Häls. Inger

    SvaraRadera
  2. Nästa gång får du tvinga fram moster Inger framför väven. Hon kan vara lite feg ibland ;-)

    SvaraRadera