onsdag 14 mars 2012

Vävning, vävning, vävning och knappar

Den här veckan har jag och Ebba vävt och vävt och vävt. Och haft besök från församlingen som har beställt bårtäcket vi väver på. Det var väldigt trevligt! Imorgon blir det mer vävning på förmiddagen men sedan tar veckan en ny vändning. Då är det nämligen dags för min broderikurs - hela torsdag och fredag ska jag få brodera och tänka på annat. Varje kurstillfälle (kursen går över ett år) så har vi nya teman och ofta gästlärare. Denna gång så är det konstnären Anna Sjons som ska inspirera oss.

Anna Sjons "Jag letar"
Foto: www.annasjons.se
Härom dagen fick jag mail om att man ska ta med sig sin knappsamling till denna träff. Å va roligt tänkte jag först, sen kom jag på att min jättefina knappsamling (i små lådor, färgkordinerat) är i vårt hus. Och där är inte jag denna vecka. Då var det bara att välja; inte ta med sig några knappar, åka och hämta dem i huset (ca 10 mil extra) eller se detta som ett utmärkt tillfälle att utöka den redan omfattande knappsamlingen och köpa lite nya. Gissa vilket av alternativen jag valde? Så efter jobbet blev det en sväng till Leksand på knappjakt. Och det första jag gör är att springa på en jättegullig butik, Anderssonskans Kalle, med massa knappar i små lådor som man kunde gå å välja från. Där blev det ett litet inköp... Sen kompletterade jag detta med ett besök på den lokala tygbutiken.

Knapphörnan, hos Anderssonskans Kalle i Leksand
Foto: Frida Lindberg
Resultatet av knappjakt från Leksand;

Knappar inköpta i Leksand
Foto: Frida Lindberg

Knappar inköpta i Leksand
Foto: Frida Lindberg

Knappar inköpta i Leksand
Foto: Frida Lindberg
Av någon anledning drogs jag väldigt till knappar som vill vara gjorda i ett annorlunda material, så mycket skinn, skinnimitation, marmorimitation, trä och sammet. Får se hur de kan komma till användning i kombination med broderi. Ser fram emot imorn!

5 kommentarer:

  1. Hej Frida, det är så roligt med din blogg. Jag läser hela tiden ska Du veta. Knappar, ja det är verkligen fina grejer. Jag har samlat knappar hela mitt liv. Det finns en textilkonstnär här på västkusten som heter Kerstin Åsling-Sundvall som väver jättefint med knappar, kanske Du såg det på vävmässan. Hälsningar Berit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Berit!

      Va roligt att du följer bloggen! Nu har jag fått knappa loss på kursen :-)Ska kolla upp konstnären för lite inspiration. Hur går det med vävningen inför Minneapolis? Hälsningar/ Frida

      Radera
    2. Nu kom jag på att Kerstin heter Sundberg och inte det jag skrivit.
      Ja jag har just tagit ur den ur vävstolen. Som vanligt kändes det botten när jag först såg den men efter lite efterarbete så är den väl så där. Häls. Berit

      Radera
  2. Hej Frida!
    Hoppas att de fina knapparna kom till användning på sykursen, bra bilder och ett besök hos Anderssonskans Kalleser ut att vara nödvändigt!!
    Idag har jag varit hos bonden och fått med en säck nyklippt ull med hem!
    Häls. Inger

    SvaraRadera